Systemy ITSM – skuteczne zarządzanie usługami IT
Osiąganie celów biznesowych wiąże się z koniecznością uzyskiwania coraz wyższej efektywności procesów. Jednym ze sposobów na usprawnienie ich realizacji są nowoczesne rozwiązania w postaci systemów ITSM. Jak działają systemy ITSM i dlaczego warto je wdrożyć? Przekonajmy się!
Czym jest system ITSM?
ITSM (ang. Information Technology Service Management) to zagadnienie związane z kompleksowym zarządzaniem usługami IT obejmującym wszystkie procesy – od projektowania, przez tworzenie i dostarczanie usług IT, aż po wsparcie powdrożeniowe. Najważniejszą koncepcją ITSM jest dostarczanie technologii informatycznej w postaci usługi. Systemy ITSM pozwalają odpowiednio uporządkować i zorganizować pracę działów IT w oparciu o sprawdzone praktyki w taki sposób, aby nie skupiać się na samych systemach IT, ale na potrzebach klientów.
Narzędzia ITSM ułatwiają koordynację niezliczonej ilości procesów i zadań, zapewniając jednocześnie rzeczywistą wartość tych procesów dla klienta. Takie podejście do realizacji usług IT w całym cyklu ich życia przekłada się na poprawę wydajności przedsiębiorstwa oraz produktywności pracowników.
Systemy ITSM a usprawnianie procesów IT
Systemy ITSM obejmują nie tylko same usługi IT, lecz przede wszystkim liczne procesy związanie z osiąganiem celów biznesowych klienta. Oto kilka z nich:
- Zarządzanie incydentami (Incident Management) – pozwala zarządzać i śledzić incydenty powodujące zakłócenia w prawidłowym działaniu. Celem jest likwidacja zakłóceń i sprawne przywracanie odpowiedniej usługi.
- Zarządzanie problemami (Problem Management) – pozwala usprawnić zarządzanie incydentami, skupiając się proaktywnie na analizie problemów. Celem jest wczesne wykrycie oraz wyeliminowanie powtarzających się błędów destabilizujących środowisko.
- Zarządzanie zmianami (Change Management) – pozwala śledzić zaplanowane zmiany w infrastrukturze, a co za tym idzie, wprowadzać zmiany w sposób ustandaryzowany, sprawny i możliwie bezbłędny.
- Zarządzanie poziomem świadczenia usług (Service Level Management) – pozwala śledzić zobowiązania dotyczące poziomu usług wobec klientów. Celem jest wykrycie słabych punktów i podejmowanie działań naprawczych w celu stałego podnoszenia poziomu usług.
Jak wybrać system ITSM do kompleksowego zarządzania usługami IT?
Najlepszy system ITSM powinien charakteryzować się możliwością personalizacji oraz skalowalnością, która umożliwi jego rozbudowywanie wraz z rozwojem działalności. Kluczową rolę odgrywa również wybór sprawdzonego oprogramowania. Przykładem takiego oprogramowania może być system oxari.com/pl, stanowiący praktyczne rozwiązanie dla instytucji publicznych i firm reprezentujących liczne gałęzie gospodarki.
Jakie korzyści przynosi wdrożenie odpowiedniego systemu ITSM?
- Wydajność – system ITSM pozwala bardziej efektywnie wykorzystywać dostępne zasoby. Wykorzystanie zautomatyzowanych rozwiązań pozwala usprawnić współpracę i przyspieszyć realizację procesów.
- Oszczędność zasobów – systemy ITSM umożliwiają sprawną identyfikację oraz eliminację problemów, co przekłada się na skrócenie przestojów i zmniejszenie kosztów.
- Stabilizacja środowiska – systemy ITSM umożliwiają realizację strategii, która pozwala utrzymywać oraz szybko odbudowywać stabilne środowisko w przypadku ewentualnych problemów.
Wdrożenie systemu ITSM od sprawdzonego dostawcy stanowi więc klucz do wzrostu efektywności przedsiębiorstwa i daje możliwość skutecznego osiągania kolejnych celów biznesowych.